50-årsjubilæum i 2024/25

Fredensborg Musikskole fylder 50 år

Skoleåret er skudt i gang, og på Fredensborg Musikskole tager vi hul på vores 50. sæson – og det skal fejres i hele skoleåret 2024-25.

I 1974 blev musikskolen i Fredensborg-Humlebæk Kommune oprettet. Nabokommunen Karlebo kom med året efter i 1975. Danmark fik sin første musikskolelov i 1976, og i 1990 fik musikskolerne eget kapitel i Musikloven. Ved kommunesammenlægningen i 2007 blev det lovpligtigt for kommunerne at drive musikskole. I 2014 blev det med folkeskolereformen en gensidig forpligtelse for såvel folkeskoler som musikskoler at samarbejde.

I 2014 fik musikskolerne endvidere egen bekendtgørelse.

Fra Bekendtgørelse om musikskoler om musikskolens formål

Musikskolen skal tilbyde undervisning i musik til børn og unge op til 25 år, og kan desuden tilbyde voksenundervisning. Musikskolens formål er at udvikle elevernes musikalske evner gennem instrumental/vokal undervisning samt skabende musikalske færdigheder, der fremmer musikalsk udfoldelse individuelt såvel som i fællesskaber. Musikskolens undervisning har til opgave at give eleverne forudsætninger for livslang deltagelse i musiklivet såvel som udøver som tilhører. Musikskolen skal ligeledes medvirke til at fremme det lokale musikmiljø.

I takt med formalisering og professionalisering af musikskolernes vilkår og rammer, er arbejdsvilkårene for musikskolens undervisere ligeledes blevet normaliseret med overenskomster og fastansættelser, dog for de fleste læreres vedkommende fortsat i kvotestillinger.

Det betyder, at musikskolelærerne på landets musikskoler overvejende er kandidater fra enten et musikkonservatorium eller fra universitetet.

Musikskole til tiden!

50 år er en lang periode, og meget har forandret sig i vores samfund. Fredensborg Musikskole er én institution, der dækker hele Fredensborg kommune. Vores Musikskole er decentral, hvilket betyder, at der undervises ude på alle kommunens folkeskoler i alle fire bysamfund.

På musikskolen arbejder vi løbende for at fremme fællesskabende aktiviteter, fordi vi mener, at musik skal spilles sammen med andre. Vi forsøger ligeledes at samle solo-instrumentundervisning ét centralt sted i hver by dels for at give eleverne en fornemmelse af at gå til musik på en skole sammen med andre ligesindede, der også spiller et instrument, dels for at give underviserne kollegialt fællesskab, hvor sparring, sammenspilsidéer og muligheder kan opstå og afprøves.

Musikskolens opgave anno 2024 består i høj grad i at introducere kommunens børn til musikkens forunderlige verden. For 50 år siden var det mere udbredt at kommer fra ” et hjem med klaver”. I lighed med andre kunstfag var musik en del af det almene dannelsesgrundlag, som børn naturligt blev ”meldt” til, som fritidsaktivitet efter skole.

På Fredensborg Musikskole er vi derfor opmærksomme på at have tilbud til især de yngste børn. I de seneste uger har musikskolens lærere besøgt alle 1. 2. og 3. årgange på kommunens folkeskoler for at give en karrusel- eller Spire-Band-lektion i børnenes skoletid.

Karruselundervisning er et holdfag, der introducerer børnene til spil på forskellige instrumenter, til begyndende musikteori og hørelære samt til sammenspil i grupper.

At kunne spille et instrument er en kæmpe gave, der styrker selvværdet og beriger ens liv. Det er et håndværk, der kræver fordybelse, tid, koncentration, tålmodighed og fokus. Det skærper ens sanser og vækker resonans med omverdenen og de nære omgivelser.

I en tid med øget mistrivsel grundet bl.a. afhængighed af sociale medier og med en stadig acceleration i vores skole- og arbejdsliv, er det vigtigere end nogensinde at holde fast i langsommeligheden i musikkens væsen og tro på, at musikkens værdier kan være med til at afhjælpe tidens epidemier af stress og mistrivsel blandt vores børn og unge.

På Fredensborg Musikskole er vi derfor altid parate til at tage imod især børn og unge mellem 0-25 år, men også voksne kan vi tilbyde kvalificeret musikundervisning i jubilæumsåret 2024-25

Det sker i jubilæumsåret

Gennem hele året vil der være fokus på sammenspil og fællesskab. Der vil blive oprettet bands og mindre grupper, så alle elever på solo-instrumenter, kan få mulighed for at prøve at spille sammen med andre børn og unge med interesse for musikken. Gennem skoleåret vil der også blive afviklet forskellige koncerter i kommunens kulturhuse, kirker, skoler, caféer, plejecentre, osv.

Men den egentlige store jubilæumsfejring af musikskolen kulminerer i en musikfestival i Fredensborg By lørdag d. 14. juni 2025.  Dagen vil byde på musikprogram flere steder i midtbyen med optræden på både udendørs- og indendørsscener. Desuden vil der være musikkonkurrencer, optog og andre festlige indslag. Skriv allerede nu dagen i kalenderen og kom til Fredensborg for at fejre musikken og din lokale musikskole.