Hjem Undervisning Om teorien bag musikken

Om teorien bag musikken

Teorien bag musikken bliver foldet ud i fagene: musikhistorie og musikteori og hørelære.

Kontakt kontoret, hvis du er nysgerrig på netop disse fag.

Skriv til os på musikskolen@fredensborg.dk

Et kursus i musikhistorie fra den helt tidlige musik og frem til idag. Du lærer om de forskellige stilperioders karaktertræk via musikeksempler og opnår viden om den tid komponisterne levede i. Hvad er forskellen på musik af Bach, Mozart og Chopin? Hvilken betydning har komponisternes værker haft for eftertidens udvikling af musikken? Hvordan opstod jazzen, og hvilken betydning har The Beatles haft for vor tids populærmusik?

Alder: elever inddeles i hold med samme aldersgruppe

45 min. om uge fra 1. sept til 31. maj.

I skoleåret 23/24 undervises der om onsdagen kl. 16.45-17.30 på Endrupskolen, lokale 31.

Det er gratis at deltage, hvis du er tilmeldt et musikskolefag i forvejen. Ellers koster det kr. 1.152 kr. for et helt musikskoleår.

Meld dig til musikteori og hørelære

Hvad er musikteori? Der er tale om at lære flere forskellige ting om, hvordan musikken er skruet sammen, og det vil efterhånden føre dig videre til selv at være i stand at skrive musik, efter et antal års undervisning.

Hørelære betyder at blive trænet i at høre forskellige elementer i musikken som f.eks dur/mol, afstand mellem toner m.v. og at øve sig på at læse noder og rytmer.

Det er faktisk sjovere end det lyder!

Undervisningen er et kursus på 8 fysiske lektioner og kan fortsættes med selvstudier online.

I første lektion testes, hvad eleverne kan i forvejen - og så tar vi det derfra.

Underviser: Jonas Dahlin

Undervisning:

Kokkedal Skole mandag aften. Første gang 4. september 2023

Endrupskolen tirsdag aften. Første gang 7. november 2023

Nivå Skole fredag eftermiddag. Første gang 26. januar 2024

Humlebæk Skole - Indskolingen torsdag aften. Første gang 4. april 2024

Kurset er gratis for elever, som allerede er tilmeldt musikskolen.

Fredensborg Musikskole

Holmegårdsvej 101